Trots op Freek

Blog van Ton Schäffers, hypotheekadviseur van Freek Hypotheek Alphen aan den Rijn

Het is 1 juli als ik dit schrijf. We zijn dus precies een half jaar onderweg als Freek. Een mooie tijd voor een korte evaluatie en een blik naar de toekomst. Want ik ben trots op wat we in een half jaar al bereikt hebben.

Zeven vestigingen die goed met elkaar samenwerken

We zijn begonnen met zeven vestigingen (Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Bodegraven, IJsselstein, Noordwijk, Voorhout en Zaandam). Op Amersfoort na werkten we tot en met vorig jaar allen onder de naam Hypotheekshop. Een bekende naam met processen die al een tijdje ingericht waren. Enerzijds was dit een voordeel, omdat over veel zaken niet nagedacht hoefde te worden. Anderzijds schuilde daar een groot gevaar: wij willen namelijk helemaal niet werken op de automatische piloot. Een ander nadeel is dat de kosten van een grote centrale organisatie best wat invloed hebben op de kosten voor een hypotheekadvies. Het werd er dus niet klantgerichter en klantvriendelijker op.

Freek doet het anders

Daarom namen we het besluit: we gaan het anders doen. Een nieuwe naam, een nieuwe werkwijze en de focus waar die hoort te liggen: bij de belangen van de klant die een financieel advies nodig heeft over de financiering van zijn woning. We vonden zes eensgezinde partijen en gingen aan de slag. We wilden een naam die herkenbaar is en aangeeft dat wij persoonlijk en benaderbaar zijn. Freek dus. En het bijbehorende logo vertelt meteen wat ons zo bijzonder maakt: Freek, zorgt voor je hypotheek. We adviseren proactief over wijzigingen die van belang zijn voor de hypotheek. Daarvoor hebben we de klant natuurlijk ook nodig, hij moet ons informeren als er iets verandert in zijn privé of financiële situatie. We vragen die informatie ook regelmatig op. Gelukkig raakt deze werkwijze steeds meer ingeburgerd.

Naamsbekendheid in de lift

Alle begin is moeilijk. Een nieuwe naam, een nieuwe website, een nieuwe huisstijl. Dat zorgt altijd voor wat opstartproblemen. Op de naam kreeg ik louter positieve reacties. Het springt eruit en past goed bij de persoonlijke benadering en vriendelijkheid die voor ons zo belangrijk zijn. De naamsbekendheid was natuurlijk wel een stuk minder en ook de website begon weer onderaan bij Google. Gelukkig is dit inmiddels op het niveau van voor de verandering van naam.
De klanten pakken de naam heel snel op. Je merkt vanaf dag 1 dat ze er positief op reageren. Vooraf dacht ik dat een wijziging ertoe zou leiden dat de klanten me niet kunnen vinden. De praktijk is dat we meer bestaande klanten spreken. Ten eerste omdat Freek in je hoofd blijft plakken. Daarnaast hebben we natuurlijk ook veel gecommuniceerd met klanten. Dat betaalt zich uit.

Controle over de marketingactiviteiten

Groot voordeel is dat we zelf veel meer invloed hebben op de marketingactiviteiten. Geen dure campagnes waar we niet op zaten te wachten, maar acties die precies passen bij ons kantoor. Zo komen mijn collega-adviseurs en ik steeds beter in de schijnwerpers en leert men ook de ondersteunende krachten beter kennen. We zijn diep geworteld in ons werkgebied en daar wordt nu meer gebruik van gemaakt, bijvoorbeeld in onze nieuwsbrief Freek Update.

Leren van elkaar

Omdat we werken zonder grote centrale organisatie, werken we veel nauwer samen met de andere vestigingen van Freek Hypotheek. We leren van elkaar en scherpen samen werkprocessen en klantcommunicatie aan. Dat werkt heel prettig en verhoogt de efficiëntie en kwaliteit. Voordelen voor iedereen dus. Zowel voor de adviseurs als voor de binnendienst wordt er twee keer per jaar een overleg georganiseerd. Hierdoor ontstaat een clubgevoel: een echte coöperatie.

De toekomst van Freek Hypotheek

We verwachten volgend jaar een volgende stap te zetten met Freek door een uitbreiding met nog een aantal kantoren. De selectiecriteria zijn streng, want de klantgerichte werkwijze is een vereiste. Zo weet de klant dat de naam Freek Hypotheek een garantie is voor kwaliteit en klantvriendelijkheid! Waar veel andere ketens in handen zijn van grote investeringsbedrijven die vooral winst willen maken, is Freek een coöperatie zonder winstoogmerk. De coöperatie geeft alleen geld uit wanneer dat de aangesloten leden sterker maakt. De rol van een hypotheekadviseur verandert en de coöperatie heeft als doel de adviseurs daarbij te helpen. Je begrijpt dat dit een heel andere druk oplegt. In plaats van dat winst maken het hoofddoel is, is dat bij ons goed adviseren tegen een scherpe en eerlijke prijs.

Geplaatst

  • Freek Hypotheek
  • 3 juli 2017

Situatie

  • Algemeen

Benieuwd wat Freek voor jou kan betekenen?

Stel je vraag online of maak een afspraak bij een vestiging bij jou in de buurt.

Wel of niet bezwaar maken tegen de WOZ-waarde?

Jaarlijks maken veel huiseigenaren bezwaar tegen de hoogte van hun WOZ-waarde. Maar let op: een hoge WOZ-waarde kan ook een financieel voordeel opleveren.

Het huis van Mark en Victoria is van het gas af

Mark en Victoria hebben hun huis zó verbouwd en verduurzaamd dat ze helemaal van het gas af zijn. Hoe ze dat hebben gedaan en wat het oplevert? Lees het interview.

Mayke en Job bouwen zelf een duurzaam droomhuis

Starters Mayke en Job werden ingeloot voor een eigen kavel en bouwen nu zelf een nul-op-de-meterwoning. Hoe de hypotheek geregeld is? Lees het interview.