Paul van der Linden

Paul van der Linden is al ruim 20 jaar financieel adviseur en sinds 1 januari 2020 eigenaar van Freek Hypotheek Arnhem en Uden. Een hypotheek ziet hij als een onderdeel van een financieel plan en hij hecht waarde aan service. Daarnaast is er bij zijn vestigingen ook zeker ruimte voor humor. Ben je benieuwd welk advies Paul jou meegeeft bij het afsluiten van een hypotheek? 

Aan het roer van welke vestiging sta je?
Mijn naam is Paul van der Linden en ik ben eigenaar van de vestigingen Uden en Arnhem. Twee zeer verschillende omgevingen. Uden kent een dorpskarakter met stadse eigenschappen. Arnhem kent daarentegen een hardere stadse mentaliteit.

Wat is je achtergrond?
Ik heb bedrijfseconomie gestudeerd en vervolgens de opleidingen tot erkend hypotheekadviseur en gecertificeerd Financieel Planner met succes afgerond. Ik ben ooit begonnen bij Welten Groep in Vessem. Dit betrof detachering op financieel gebied. Ik werd dus door verschillende partijen ingehuurd voor financiële vraagstukken.

Wat is het dat je hart sneller laat kloppen omtrent hypotheken?
Het is niet alleen hypotheken. Een hypotheek is een onderdeel van een financieel plan. Wat ik het leuke aan mijn werk vind, is het zoeken naar oplossingen. Ik ben redelijk sterk in observeren en probeer me dan ook in de situatie van de klant te verplaatsen. Het is mooi om samen een traject te doorlopen. Het werkt als een trechter; je begint breed en gaat wegstrepen wat niet bij de persoon past. Het totaalplaatje telt.

Waarom ben je als zelfstandige aan de slag gegaan?
De vrijheid, het zelf kunnen reguleren. Dat zijn de voordelen van eigenaar zijn. Ik heb verschillende keukens gezien. Mijn droom was om voor mijn 30ste als zelfstandige te beginnen. Is 32 ook goed?

Wat sprak je zo aan om partner te worden bij Freek Hypotheek?
Freek geeft mij de vrijheid die ik graag wil.

Als je Freek Hypotheek in drie woorden mag omschrijven, welke woorden zou je kiezen?
Dan kijk ik naar mijn eigen vestigingen en zou ik de woorden gemoedelijk, kwaliteit en service noemen. Gemoedelijk door de ongedwongen sfeer. Er wordt hard gewerkt maar er is ook zeker ruimte voor humor. Daarnaast hebben we kwaliteit hoog in het vaandel staan. We beschikken over financiële planners, die echt weten wat ze doen. We bieden niet alleen een goed advies, maar zijn er ook tijdens het traject na de handtekening. Dit heeft ook met een stukje service te maken. We willen klanten ‘ontzorgen’. Ik zeg altijd: ‘maken jullie je maar druk over de kleur van de muren, wij regelen de rest’.

Waar let je op bij het adviseren van klanten?
Ik vind het belangrijk dat klanten echt begrijpen wat ze doen en dat ze niet alleen uit beleefdheid ‘ja’ knikken. Ik let daarbij op de houding en gezichtsuitdrukking.

Als je de lezers mag adviseren, waarop moeten ze dan letten bij het afsluiten van een hypotheek?
Begrijp waarom je een product afsluit. Ik krijg mensen in de spreekkamer en als ik hen vraag waarom ze een bepaald product hebben afgesloten, zeggen ze: “De adviseur zei dat het goed was”. Het is complex, maar ik probeer het zo duidelijk mogelijk met mijn klanten te bespreken. Ik geloof niet in de goedkoopste hypotheek, maar in de hypotheek die het beste aansluit bij de wensen en situatie van de klant. Ik wil dan ook dat ze begrijpen waarvoor ze betalen.