Tussen 1 maart en 1 mei is het tijd voor de belastingaangifte. Je kunt verschillende kosten voor je eigen woning aftrekken. Maar om welke kosten gaat het? En waar moet je met een eigen huis op letten als je belastingaangifte doet? Freek legt het uit!
Hypotheekrenteaftrek
Bij een koopwoning voor eigen bewoning mag je de betaalde rente over je hypotheek in box 1 aftrekken, de zogenoemde hypotheekrenteaftrek. Dit is de rente die je jaarlijks voor je eigen woning aan de geldverstrekker betaalt. Hoeveel rente dit precies is geweest, staat op de jaaropgave van de geldverstrekker. Dit is per leningdeel gespecificeerd. Houd er rekening mee dat je wel aan bepaalde voorwaarden moet doen om in aanmerking te komen voor de hypotheekrenteaftrek.
Eigenwoningforfait
Bij de belastingaangifte kom je ongetwijfeld de term ‘eigenwoningforfait’ tegen. Veel mensen weten niet wat deze term inhoudt. En dat is helemaal niet zo gek, want bij de belastingaangifte wordt dit onderdeel automatisch door het systeem ingevuld. Het systeem doet dit aan de hand van de WOZ-waarde. Als je aangifte doet over 2024, neemt het systeem de WOZ-waarde die op 1 januari 2023 is vastgesteld en niet op 1 januari 2024. Op basis van dit bedrag wordt je eigen woningforfait berekend.
Hypotheekkosten
Heb je afgelopen jaar een hypotheek afgesloten? Dan mag je verschillende kosten aftrekken. Het gaat om:
- Advies- en bemiddelingskosten
- NHG kosten
- Taxatiekosten
- Notariskosten voor de hypotheekakte (niet voor de leveringsakte!)
- Bereidstellingsprovisie
- Boeterente
- Bouwrente die in rekening zijn gebracht na het tekenen van de koopakte, maar voor het tekenen van de hypotheekakte
- Kosten voor het afsluiten van je nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot
Erfpacht
Als je woning op grond staat die je huurt van de gemeente, dan betaal je erfpacht. Deze kosten – ook wel canon genoemd – betaal je per maand of jaar en mag je van je belastbaar inkomen aftrekken. De afkoopsommen voor de erfpacht zijn niet aftrekbaar.